Utskriftsversion

Årskurs 8

Det vi håller på med just nu är det du ser högst upp på sidan

 

GRAFFITI

När man går på högstadiet vet man vad man tycker. När eleverna får frågan Vad är Nora för dig? kommer en massa ord; gruvor, glass, ön, norasjön, tågstation, hemma, trist, mysigt, rött, vild, skog, strög, epa, börna, pizza, luft.... Vi är Nora och här är vi!

 

 

Bildreportage PRAO

Dokumentera "en dag på jobbet" med kameran i 3-5 bilder.

Det är viktigt att du berättar för din handledare om din uppgift!

Fundera först över vilka händelser på arbetsplatsen som bäst beskriver yrket, stämning och dagsrutiner. Planera innan du tar bilderna och fråga först ansvarig personal om det är ok.

Tänk på variation av bilder, vinklar, avstånd, ljus, aktivitet och ANONYMITET. Fråga de människor som eventuellt kommer med lite på bild!

Tips för ett lyckat reportage hittar du här på MODERSKEPPETlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Åretsbild.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du se prisvinnande reportade av kunniga svenska fotografer

Bilderna ska sedan monteras ihop till ett bildcollage i valfri app eller program (exempelvis word eller powerpoint). Sätt en titel på reportaget.

Elevbild 2017

 

 

 

Modernistiska konststilar

Vi kommer arbeta med måleri men startar med lite teori.

Vi övar vår förmåga att analysera måleriets uttyck, innehåll och funktion. Sedan använder eleverna den analysen för att skapa egna modernistiska bilder av Karlsängskolan.

 

 

Det ordlösa språket

Vi kommunicerar allt mer utan ord med våra telefoner. Finns det en emoji för allt vi vill uttrycka? Vi ser ett Kobraavsnitt "Det ordlösa språket" och skapar egna emojis

 

 

Perspektiv

Vi tittar på hur man kan använda perspektiv för att lura ögat. Prövar med mobilkameran.

Sedan analyserar vi Erik Johansson fotografier, erikjohanssonphoto.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

 

 

 

Teckna med kol

Vi har kommit fram till höstlov och deadline för Logotyper och Serierutan. Alla ska ha skrivit en Utvärdering av sitt arbete med Logotyper. Nu laddar vi för lov och mörkare tider med kolteckning

   

 

Logotyp

Vi tittar på olika logotyper och vad de signalerar. Sedan arbetar vi med att sno en logga vi gillar och ta över den med vårat egna namn. Vilka ingredienser behöver bilden ha för att andra ska kunna associera till den ursprungliga loggans namn?

Viktiga ord: Typsnitt, associera och layout

Text

I Bildämnets läroplan står det bland annat:

Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer ingårlänk till annan webbplats.

Vad är visuell kultur?

Det ska vi samtala om när terminen startar

 

 

 

Informationsägare: Karlsängskolan
Sidan uppdaterad: 2018-05-24 17.36
Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp

Karlsängskolan, Nora Kommun, 713 80 Nora | Telefon: 0587 - 810 00
E-post: nora.kommun@nora.se | Besöksadress: Skolgatan 5, Nora
Om webbplatsen | webbkarta