Utskriftsversion

Årskurs 9

Det vi håller på med just nu är det du ser högst upp på sidan.

 

Utsällning

https://karlsangsbildsal.blogspot.se/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster 

På skolan sitter QR-koder för varje elevs arbete. Dessa leder en till bildsalens blog, se länken ovan.

Bra jobbat alla 9or!

elevarbete

 

 

 

Iscensatt foto

Vi fortsätter jobba med temat Ai. Vi utgår från våra tankar om Ai i framtiden-hur påverkas vårat sätt att leva?

 

Alla gör varsitt foto men ni kommer behöva arbeta i grupper.

 

Arbetsgången för momentet ser ut såhär:

1. Brainstorma fram idéer , vad ska bilden berätta? (Se min idéplanering lite längre ner)

2. Välj arbetssätt. Bygga upp en miniatyrscen eller verklig storlek?

3. Samla material/rekvisita (maila mig idag om jag ska fixa något till nästa vecka!)

4. Fotografera

5. Redigera i Fotofiltre (det kan tex handla om att du har flera olika foton som ska läggas ihop) Vi ska bara arbeta med ERA bilder, inget ska lånas på webben!

Jag vill tipsa om dessa tre fotografer som arbeter på olika sätt med iscensatt fotografi.

Helena Blomqvistlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster som arbetat med temat The dark Plenet, hon arbetar en hel del med att bygga upp små scenerier.

Maria Friberglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster som utforskar människan med fotografi. Trace, samt Piles of drems är två serier som kan vara intressanta.

Sandy Skoglundlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster Arbetar lekfullt med väldigt surrealistiska iscensättningar.  

 

 

 

Människan, Ai och vår tekniska vardag

År 9 går in i den sista terminen med tekniken och framtiden i fokus, allt i relation till oss själva. Vi kommer arbeta med teckning, lera, foto och någon valfri teknik.

Med start i människan tecknar vi modell som håller fokus på mobilen.

 

 

Bildreportage PRAO

Dokumentera "en dag på jobbet" med kameran i 3-5 bilder.

Fundera först över vilka händelser på arbetsplatsen som bäst beskriver yrket, stämning och dagsrutiner. Planera innan du tar bilderna och fråga först ansvarig personal om det är ok.

Tänk på variation av bilder, vinklar, avstånd, ljus, aktivitet och ANONYMITET. Fråga de människor som eventuellt kommer med på bild!

Bilderna ska sedan monteras ihop till ett bildcollage i valfri app eller program (exempelvis word eller powerpoint). Sätt en titel på reportaget.

Se exempel från Nerikes Allehanda 2017-10-10 nedan

 

 

 

Collage

Gör ett collage som kommunicerar en tanke/åsikt om relationen mellan människa och miljö eller människa och samhället.

Såhär har ett par elever löst uppgiften:

 

 

 

Open Art

Vi åker in till Örebro och går en dag på Open Art där vi kommer att se en massa samtidskonst av konstnärer från olika delar av världen, Japan China Colombia Finland. Under tiden som vi är där har alla elever i uppgift att dokumentera, fotografera med mobilkameran saker som de fastnar för. Kanske något en gillar, eller kanske något som stör.

openart.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Text

Informationsägare: Karlsängskolan
Sidan uppdaterad: 2018-05-14 14.02
Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp

Karlsängskolan, Nora Kommun, 713 80 Nora | Telefon: 0587 - 810 00
E-post: nora.kommun@nora.se | Besöksadress: Skolgatan 5, Nora
Om webbplatsen | webbkarta