• A-Ö
  • Om webbplatsen
  • Huvudmeny

Stensnäs etapp 3

Nu utvecklar vi stadsdelen Stensnäs ytterligare med sjönära attraktiva tomter nära centrum.

Som en del i resan mot målet om en växande och attraktiv boendekommun möjliggör vi för här ytterligare bostäder, förskola, handels- och besökslokaler.

Stensnäs är en stadsdel i hjärtat av vackra Nora, nära både den gamla trästaden, Norasjön och Stadsskogens naturreservat. Området präglas av en trevlig boendemiljö med utsikter över sjön och närhet till kultur-, rekreation- och aktivitetsområden.

Målsättningen är att du ska kunna bo i Stensnäs oavsett vilken fas du är i livet. Därför möjliggörs för både småhus, par- och radhus såväl som flerbostadshus.

Projektet bedöms skapa förutsättningar för ungefär 70 – 80 nya bostäder, 5 - 6 förskoleavdelningar och cirka 2 verksamhets- eller föreningslokaler.

I exploateringsprojektet ingår också investeringar i de allmänna ytorna genom att bland annat tätortens huvudcykelstråk förlängs norrut som en del i att underlätta för hållbara transporter och säkra skolvägar. Här tillskapas också park- och naturområden.

Vad händer just nu

Här kan du läsa mer om vad som sker just nu.

Fakta om Stensnäs etapp 3

Total yta: ca 8,5 hektar

Byggrätt par- och radhus: ca 10 000 m2 bruttoarea (BTA)

Byggrätt flerbostadshus/verksamhetslokaler: ca 7 600 m2 bruttoarea (BTA)

Småhustomter: ca 20 st

Samhällsservice: förskola 5 – 6 avdelningar

Kommunikationer: gång och cykelvägar, kollektivtrafik längs Bergslagsgatan

Naturvård: skyddande av en minst 160 år gammal ek.

Stensnäs etapp 3 kommer i framtiden vara navet i ett större bostadsområde längs Norasjöns östra strand.

Informationsägare:
Sidan uppdaterad: