Lokaler att hyra

I Nora kommun finns lokaler för föreläsningar, möten och konferenser.

Kommunala lokaler

Här kan du se en översikt på lokalerna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För att hyra en av kommunens lokaler behöver du vara minst 18 år gammal. Om lokalen hyrs för att barn under 18 år skall använda den så måste vuxen närvara i lokalen under tiden som lokalen är bokad.

Tillgängliga lokaler:

• Allaktivitetshuset (A-huset); danssal, boulebana, mötessalar, tekniksalar, skatebana.
  • Hagbyängar samlingssal
  • Hjernet
  • Idrottshallar
    Gyttorps skola
    Järnboås skola
    Lärkeskolan
    Järntorgsskolan
    Ås skola
  • Nora konsthall
  • Nora sim- och sporthall
  • Nora teaterbiograf
  • Tullbackagårdens samlingssal
  • Skollokaler

Bygdegårdar

Några bygdegårdar hyr ut lokaler för olika evenemang:

• Greksåsars skola/bygdegård, Örjan Einarsson, tel. 073-0650123 eller 0587-71011
  • Hammarby bygdegård Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Mikael Johansson, tel. 070-5698679
  • Finnsjöstrand, Järnboås bygdegårdsförening,
    Eva Wikström, tel 070-256 15 03
  • Adam's och Boye's Lodge/Ås, Boye Jonsson, tel. 073-3700117, boye@telia.com
  • Fullt utrustade 50-talslägenheter för turist- och korttidsboende i Gyttorps centrum för 4 respektive 6 personer, tel. 076-119 71 70.

Folkets park

Dalkarlsbergs Folkets Park, Inger Multanen, 0587-703 39
Nora Folkets Park, Benga Gräsberg, 076-118 02 97, grasberg57@gmail.com

Skapa konto för att boka kommunala lokaler

Det sker i två steg. Först registerar du dig som privatkund för att sedan kunna registrera förening.

1. Registrera privatkund

Registrera privatkund Inloggning sker alltid med E-legitimation via Bank ID för alla kunder och du loggar in som privatperson.

1. Surfa in på https://nora.rbok.se/ Länk till annan webbplats.
2. Logga in med BankID
3. Fyll i ”Telefon” och ”Epost” under person-ikonen uppe till höger under ”Inställningar”

Du är nu registrerad som privatperson och kan boka lokaler som privatperson. Följ nedan instruktion för att gå vidare och boka för din förening.

2. Registrera förening

För att registrera förening eller företag måste du först ha registrerat dig som privatperson, se information ovan i steg 1. Därefter följer du nedan instruktion.

Tips - Ha alla föreningsuppgifter tillhanda såsom:

• Organisationsnummer
  • Fullständigt namn
  • Postadress
  • Mejladress innan du börjar registreringen
  • Stadgar och årsprotokoll
  1. Surfa in på https://nora.rbok.se/ Länk till annan webbplats.
  2. Logga in med BankID
  3. Fyll i ”Telefon” och ”E-post” under person-ikonen uppe till höger under ”Inställningar”
  4. Klicka på ”Ansök om att bli ny kund” under person-ikonen uppe till höger.
  5. Klicka på ”Ny ansökning”, "Ange Kundtyp" och fyll i formuläret.
  6. Avsluta med att klicka på ”Skicka in”. Allt med en röd stjärna betyder ”Obligatoriskt” och måste fyllas i.

Du kan följa ditt ärende genom att logga in i Rbok. I dina inställningar kan du ange om du vill att mail skickas ut.

Torg och gatumark

För möten på allmän torg- och gatumark ska ansökan inkomma i god tid till Polismyndigheten i Örebro län. Läs mer om mötes- och demonstrationsrätt samt söka tillstånd på Polisens hemsida www.polisen.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Övriga lokaler

Vid hyra av kyrkor, kapell eller möteslokaler inom Svenska kyrkan kontaktas Nora bergslagsförsamling.

Informationsägare: Kommunförvaltningen

Bokningsbar tid:
Vardagar
kl. 16.00-22.00
Helger kl. 08.00-22.00

För frågor om bokning:
bokalokal@nora.se

För frågor om lokaler och hallar:
fritid@nora.se

För frågor om båtplatser:
batplatser@nora.se

Nycklar och taggar hämtas ut i receptionen på Tingshuset, Prästgatan 15, Nora.

Receptionens öppettider:
Måndag-fredag kl. 8.00-16.00. Lunchstängt mellan kl. 12.00-13.00. Avvikelser kan förekomma vid röda dagar och dag före röd dag.