• A-Ö
  • Om webbplatsen
  • Huvudmeny

Studie- och yrkesvägledare på Karlsängskolan

Studie- och yrkesvägledare Maria Sundberg (SYV) hanterar elevernas gymnasieansökningar och praktisk arbetslivsorientering, PRAO.

Studie- och yrkesvägledning (SYV) Läsåret 2023/2024
Information till elever och vårdnadshavare.
Viktiga datum och aktiviteter för elever i årskurs 7-9.

Årskurs 9
Tidsplan för antagning till gymnasieskolan höstterminen 2024

• 8 januari - Söksystemet Dexter öppnas för att göra ansökan.

Eleverna får klassvisa genomgångar efter jullovet om hur ansökan går till och personliga inloggningsuppgifter delas ut.

• 15 februari - Sista ansökningsdag.
  • 8 april (från kl. 10.00) - Sökande ser sitt preliminära antagningsbesked i Dexter.
  • 15 april till 6 maj - Sökande har möjlighet att göra eventuella ändringsval i Dexter. Om eleven vill ändra i sin ansökan behöver eleven kontakta SYV för att få ansökningskontot upplåst.

Om eleven inte vill ändra något så låter man det bara vara och de tidigare valen gäller.

• 1 juli (från kl. 10.00) - Sökande ser sitt slutliga antagningsbesked i Dexter.
  • 29 juli - Sista dag för sökande att svara på det slutliga antagningsbesked i Dexter

Antagningsstatistik - Gymnasieantagningen (orebro.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Länkar till gymnasieskolor och anpassade gymnasieskolor - Gymnasieantagningen (orebro.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Så funkar antagningen till gymnasieskolan - Gymnasieantagningen (orebro.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Gymnasieskolornas program - Gymnasieantagningen (orebro.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Att välja skola och program - Utbildningsguiden (skolverket.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Film om gymnasievalet textad på olika språk - Skolverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Gymnasieinformation till elever och vårdnadshavare

Eleverna fick i början av höstterminen klassvisa informationer om gymnasieskolan. Eleverna fick även en katalog att ta med hem så att även vårdnadshavarna kan ta del av denna.

Vårdnadshavare fick samma information i Karlsängskolans aula den 10/10 på kvällstid.

Gymnasiemässa

Elever och medföljande personal besökte gymnasiemässan i Örebro den 5/10

Arbetsmarknadskunskap, framtida valmöjligheter och skolans betydelse

Eleverna fick i början av höstterminen klassvisa lektioner

Prao

Eleverna har prao under höstterminen i ordningen

9C vecka 41

9D vecka 42

9E vecka 43

9A vecka 45

9B vecka 46

Samtal inför gymnasievalet

Många elever har börjat att boka tider för samtal inför gymnasievalet. Samtal bokas direkt med mig (SYV), via telefon, mejl, SMS, Teams eller Messenger. Det kan även bokas via vårdnadshavare, mentorer eller elevhälsan.

För vissa elever kanske det räcker med ett samtal där vi bara checkar av, och för andra elever kan det behövas flera samtal. Vårdnadshavare är alltid välkomna att vara med.

"Elev för en dag"

Många gymnasieskolor erbjuder elever i årskurs 9 att vara ”elev för en dag” på deras skola och program. Man får då möjlighet att uppleva hur det är att vara elev på det gymnasieprogram och gymnasieskola som man är intresserad av. Ett utmärkt tillfälle att verkligen få uppleva hur det känns i verkligheten. Besöken bokas via SYV och man behöver ansöka om ledighet från Karlsängskolan den aktuella dagen, och få detta beviljat innan man får åka i väg.

Eftersom skolbesöken sker på ledig tid fås inget busskort eller reseersättning från Karlsängskolan.

Öppet Hus

Gymnasieskolorna brukar bjuda in till ”Öppet Hus” för elever i årskurs 9 (ibland även för årskurs 7 och 8)

När detta äger rum kan ni läsa om på respektive gymnasieskolas hemsida

Årskurs 8