Utflyktsmat till förskole- och skolbarn

Skogsutflykt

Ingen utflykt är komplett utan matsäck. Och aldrig smakar maten så gott som ute i friska luften. Här får du några tips på bra och mättande utflyktsmat.

Utskriftsvänlig pdf fil hittar du här

Med en bra mat i packningen blir utflykten ännu mer lyckad. Bra utflyktsmat ska vara både tålig och lättäten.

Matsäcken på utflykter och friluftsdagar ska följa de riktlinjer som gäller för en vanlig dag på förskolan och skolan. Barn- och utbildningsnämnden har beslutat att förskolor och skolor kan be vårdnadshavare om matsäck vid som mest tre gånger per termin.

Tre kom ihåg för utflykten:

• Vätska
    • - Kall dryck: vatten, juice eller saft
    • - Varm dryck: chokladdryck eller saft
  • Energi  - Smörgås
  • Näring -  Frukt eller grönsak

Bra utflyktsmat för olika utflykter

Litet mellanmål - frukt och/eller grönsak med dryck.

Tips: Frukt och grönsaker i stavar/bitar smakar gott och är lättare att äta. Skär morötter och gurka i stavar och äpplen och apelsiner i klyftor.

Mat för utflykt

Marig smörgås med mycket grönt

Utflykt - smörgås med frukt/grönsak och dryck

Friluftsdag, heldag - matig smörgås eller sallad med frukt/grönsak. Vatten och annan kall eller varm dryck, beroende på väder.

Tips på matiga pålägg: Kokt/stekt ägg, makrill i tomatsås och leverpastej

Tips på matsäckslunch: Tunnbrödsrulle med gott pålägg, kalla pannkaksrullar, pastasallad med köttbullar

För att skapa ett gemensamt förhållningssätt till mat och en god och jämlik hälsa har Nora kommun ett kostpolitiskt program Öppnas i nytt fönster..

Informationsägare: Stöd och Service, Måltidsverksamheten