Registrera en förening
Här finns information om hur du registrerar din förening i vårt system.
Nora kommun kräver att en förening som ansöker om bidrag eller bokar lokal har registrerat sig i Rbok, kommunen system för administration. Föreningen behöver vara registrerad för att:
- synas och vara sökbar i föreningsregistret
- kunna boka kommunala lokaler
- kunna ansöka om föreningsbidrag
- kunna få föreningsrelaterad information från Nora kommun
Skapa konto
Registreringen sker i två steg. Först registerar du dig som privatkund för att sedan kunna registrera förening.
- Registrera privatkund
Inloggning sker alltid med Bank ID och du loggar in som privatperson.
1. Surfa in på https://nora.rbok.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
2. Logga in med BankID
3. Fyll i ”Telefon” och ”Epost” under person-ikonen uppe till höger under ”Inställningar”
Du är nu registrerad som privatperson och kan boka lokaler som privatperson. Följ nedan instruktion för att gå vidare och registrera din förening.
- Registrera förening
För att registrera förening eller företag måste du först ha registrerat dig enligt steg 1 ovan. Därefter följer du nedan instruktion. Tips! Ta fram föreningsuppgifter innan du börjar: organisationsnummer, kontonummer, postadress, mejladress, stadgar och årsmötesprotokoll.
- Surfa in på https://nora.rbok.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Logga in med BankID
- Fyll i ”Telefon” och ”E-post” under person-ikonen uppe till höger under ”Inställningar”
- Klicka på ”Ansök om att bli ny kund” under person-ikonen uppe till höger.
- Klicka på ”Ny ansökning”, "Ange Kundtyp" och fyll i formuläret.
- Avsluta med att klicka på ”Skicka in”. Allt med en röd stjärna betyder ”Obligatoriskt” och måste fyllas i.
Du kan följa ditt ärende genom att logga in i Rbok. I dina inställningar kan du ange om du vill att mail skickas ut.
Informationsägare:
Sidan uppdaterad: