• A-Ö
  • Om webbplatsen
  • Huvudmeny

Registrera en förening

Här finns information om hur du registrerar din förening i vårt system.

Nora kommun kräver att en förening som ansöker om bidrag eller bokar lokal har registrerat sig i Rbok, kommunen system för administration. Föreningen behöver vara registrerad för att:

  • synas och vara sökbar i föreningsregistret
  • kunna boka kommunala lokaler
  • kunna ansöka om föreningsbidrag
  • kunna få föreningsrelaterad information från Nora kommun

Skapa konto

Registreringen sker i två steg. Först registerar du dig som privatkund för att sedan kunna registrera förening.

  1. Registrera privatkund

Inloggning sker alltid med Bank ID och du loggar in som privatperson.

1. Surfa in på https://nora.rbok.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
2. Logga in med BankID
3. Fyll i ”Telefon” och ”Epost” under person-ikonen uppe till höger under ”Inställningar”

Du är nu registrerad som privatperson och kan boka lokaler som privatperson. Följ nedan instruktion för att gå vidare och registrera din förening.

  1. Registrera förening

För att registrera förening eller företag måste du först ha registrerat dig enligt steg 1 ovan. Därefter följer du nedan instruktion. Tips! Ta fram föreningsuppgifter innan du börjar: organisationsnummer, kontonummer, postadress, mejladress, stadgar och årsmötesprotokoll.

  1. Surfa in på https://nora.rbok.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  2. Logga in med BankID
  3. Fyll i ”Telefon” och ”E-post” under person-ikonen uppe till höger under ”Inställningar”
  4. Klicka på ”Ansök om att bli ny kund” under person-ikonen uppe till höger.
  5. Klicka på ”Ny ansökning”, "Ange Kundtyp" och fyll i formuläret.
  6. Avsluta med att klicka på ”Skicka in”. Allt med en röd stjärna betyder ”Obligatoriskt” och måste fyllas i.

Du kan följa ditt ärende genom att logga in i Rbok. I dina inställningar kan du ange om du vill att mail skickas ut.

Informationsägare:
Sidan uppdaterad: